21 Oktober 2010

Mayat Berjalan Pulang


Mayat yang mati di tengah-tengah hutan akan berjalan sendiri ke rumahnya. Ini adalah sejenis amalan di Kg. Trodja (Indonesia). Kawasan di sekitar kampung dikatakan berbukit-bukau. Maka jika ada kematian, mayat akan berjalan sendiri pulang ke rumahnya tidak akan menyusahkan orang untuk mencarinya.

Cuma mungkin horror la sikit kalau saudara kita keluar minggu lepas, tiba-tiba yang balik tu mayat. Ilmu ini belum dapat disahkan kesahihannya dan kita hanya ada petunjuk gambar ini sahaja yang dikirimkan oleh seorang pembaca.

Kalau kita lihat dengan teliti kat belakang tu ada semacam tempat persembahan. Ini mungkin menunjukkan bahawa masyarakat di sekitar kawasan ini tidak mengamalkan agama Islam. Saya enggan mengulas dengan lebih lanjut lagi, dan kita serahkan spekulasi seterusnya kepada pembaca.

Sila tinggalkan komen anda.

33 ulasan:

..nOj.. berkata...

hoh. ni kalau bukan hantu pun, org tetap takut kalau tetiba jumpe tetengah malam

andi eshak berkata...

tak payah jadi hantu pun gua dah cirit kalau terserempak dengan dia kat tepi jalan.

ahmad norman berkata...

masyarakat tanah toraja di sulawesi mmg bukan islam pon masih mengamalkan amalan anismis seperti orang asli di malaysia..tak heran la perkara
sebegini berlaku disana

crashdude berkata...

Huhuhuhu.. betul ke ni? macam hebat la... zombie.. huhuhuhuh

Tsukuyomi ShaHruL berkata...

mangai.....
mak aku cakap "jangan pandang side miror.. nanti nampak muke macam 2 larh"... iyer kot????

Cik Siti berkata...

pelik...
mayat ke nih???

Tanpa Nama berkata...

ney,bdaq gam pon taw r ney smer tpu...
owg xd otak je cyer...

Tanpa Nama berkata...

bradody kita percaya hanya pada Allah s.w.t klu mayat dah jalan sendiri adalah buatan syaitan..AKU NAIK SAKSI BAHAWA MUHAMMAD ADALAH PERSURUH ALLAH DAN TIADA TUHAN SELAIN ALLAH.

crashdude berkata...

mmg la mainan syaitan dan jin.. tapi aku nak gak tgk live mainan ni.. hehehehe

Tanpa Nama berkata...

sebenarnye amalan mcm ni mmg ade kot? xsure tp rasenye klau hantu pocong org cina zaman dulu-dulu yg melompat-lompat gitu mmg ade wat amalan mcm nie pengurus jenazah tuh akan membaca jampi dan mengikut arahan nye....

Tanpa Nama berkata...

zombie kampung cempedak ni

filza berkata...

mayat tu balik rumah sendiri..pastu bile smp rumah die,die mati balik @ jd zombie..tak paham aku

reniaina berkata...

org tu guna ilmu ghaib.yg msk tu munkin qarin dia or jin bela

Tanpa Nama berkata...

he,btl ke 2,tp mmg kgkwn indon aku ckp ade bgtu kat ngara dorng..ada jgk yg pandai bg pindah kmaluan org pindah kt dahi(yg jenis mulut longkang padan kena bgtu),e tkut la pg mlancong kt indon..

Tanpa Nama berkata...

x perlu ke indon utk benda2 cam ne..nk anu kt dahi??buang air besar kluar rotan??semua ada kt sabah..silalah.. kluar rotan??semua ada kt sabah..silalah..

Tanpa Nama berkata...

APE YG DILIHATKAN ADALAH BTL.. SBB MAK SY ADALAH KETURUN TORAJA PMBETULAN KEPADA TRODJA.. MMG SEGELINTIR PNNDUDUK TORAJA BUKAN ISLAM DAN ADA YG ISLAM.. ISLAM22 NAMUN ADAT TTP ADAT.. ADA YG HINDU SBB MAK SY BG TAU NENEK SY PENGANUT HINDU. DATUK SY KRISTIAN N SY PLAK ISLAM SELEPAS BERKHWN DGN ISTERI SY.. SETIAP AHLI KELUARGA APABILA MENINGGAL AKAN DITEMPATKAN DI TEMPAT PENKEBUMIAN YANG HANYA KHAS UNTUK KELUARGA ITU SAHAJA.. MCM KELUARGA MAK SY APABILA MENINGGGAL AKAN DITEMPAT DI SEBUAH LUBANG GUA.. NAK MASUK TPT 2 SSH SBB TGGI.. SY BLM LG PERNAH BALIK KE INDONESIA TPT KELAHIRAN MAK SY TP SY DPT SUMER TU APABILA MAK SY BG TGK GAMBAR N VIDEO YG DIKIRIM DR KELUARGA SEBELAH MAK SY TORAJA,RANTEPAU, SULAWESI SELATAN, INDONESIA..

kind-gurlzZ berkata...

ish3 bleh prcaya ke nia..?

crashdude berkata...

Siapa2 ada video, please la upload.. sharing is caring...

Tanpa Nama berkata...

Kat Tanah Toraja xleh hrn....suku nie bnyk bdya mistik...saya dah prnh pegi kat sna...bnyk bnda pelik2 kat sna....mw tw??? Try ler melawat kat sna....hehehe..

crashdude berkata...

Takde saper2 ada video ke? kalau gambar.. mcm fake pun ye.... tapi kat internet semua tunjuk gambar sama je... takde gambar lain ke?

paseru berkata...

Budaya kami memang masih mengamalkan amalan anismis,,,keluarga dr Mayat tersebut tergolong Raja..tidak semua Masyarakat Toraja bisa membangunkan mayat.Dan apabila Mayat itu Ditegur dia akan tidur kembali,acara ini dilakukan apabila Mayat tersebut akan di kuburkan..

bibie jenny ehmelda berkata...

memang seram...betul amat2... lah mni kali lah.....i so very.. scary//

Tanpa Nama berkata...

Benda ni betul. Sy pernah bertugas di sana. Dan sy sendiri tgk diaorg buat upacara ni. Bg mereka benda ni da biasa. Tujuan utama adalah disebabkan lokasi tanah perkuburan dn rumah jauh. Waktu perarakkn ni pawang akn berada di hadapn dan ahli keluarga akn berada di belakang. Pantang larangnya senang aje, jgn tegur waktu upacara ni. Jika tidak mayat tersebut akan rebah dgn tiba2.. Ni memang satu pngalamn yg menarik buat sy waktu tu..

Tanpa Nama berkata...

alangkah baiknya jika mereka dapat menerima islam itu sebagai agama mereka....

Tanpa Nama berkata...

Maaf ya..ini adalah budaya di suku toraja, indonesia. Mrka jg sdh memiliki agama. Jdi janganlah sebut2 agama. Thanks.

Tanpa Nama berkata...

cool ness... these people can animate the dead... what a great thing to be learnt :D the real puppet master!

Tanpa Nama berkata...

U know nothing , Damn you ^^^^^^^^^

Puchong berkata...

Ini lah nasib hantu mayat hidup tu. bila siang semua tk takut.. relax je pegang2, langsung tk respek kehantuannya.

cuba keluar mcm tu mlm2. semua cabuuuttttt!

Tanpa Nama berkata...

Ini kan manusia cuma mengalami penyakit misteri yang menyebabkan dia jadi sedemikian rupa.

Lostvayne berkata...

Ada..tengok lah kat YouTube..cuma mayat tu tak brgerak lahh

Lostvayne berkata...

Hax3~

Lostvayne berkata...

Penyakit misteri eh..
Sampai 5-6 org..
Hmm 'menarik'..
-_-'

Tanpa Nama berkata...

Ini bukan kisah mayat balik sendiri. Aku pernah tonton dokumentari pasal budaya masyarakat di Indonesia (bukan Kpg Trodja sahaja) yang mengawet dan menyimpan mayat arwah keturunan mereka dalam pondok khas. Pada setiap tahun, mayat arwah mereka akan diraikan (dipakaikan baju baru, diberi makanan, rokok, etc.). Sebab itulah sampai keturunan kelima pun masih dapat tengok wajah moyang mereka. Siap selfie pula tu hahaha ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...