19 Februari 2009

Ular Besar Di Sungai Rajang, Sarawak


Gambar ini dikatakan diambil dari helikopter semasa banjir besar Sungai Rajang baru-baru ini. Lokasi gambar adalah di Ulu Kapit, Sarawak. Badan ular sebesar tong drum dan dikatakan sepanjang 100meter. Ular besar ini digelar 'Nabau' oleh penduduk tempatan.

Analisis gambar di atas menunjukkan ianya adalah gambar penipu. Kalau ular sebesar tu berenang atas permukaan air, mana kocakan ataupun riak airnya?

Benar-benar ada ke ular bersaiz raksasa macam ni kat Sarawak? Anakonda? Namun, kalau dah sungai yang sebesar ini, macam-macam haiwan boleh ada kat dalamnya. Berita ni kecoh dalam suratkhabar Utusan Sarawak. Ada sekeping lagi gambar, tapi tipu punya la.

Juga teringat kes ikan puyu sepanjang tiang elektrik yang muncul masa banjir besar tahun 70an di semenanjung Malaysia. Ikan puyu raksasa tu, benar-benar wujud ya adik-adik. Pokok yang kena libas ngan ekor ikan tu masih berbekas hingga ke hari ini.

Juga Video Bonus:



13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

2 ular kew getah paip?hehe

Tanpa Nama berkata...

gmbr ya mungkin bulak tp kmk asa nak, nang ada creature pelik2 rah swak ya. gik byk utan lom d teroka, kmk arap iboh d kaco jak la binatang2 ya. dak nya mok juak idup.

Tanpa Nama berkata...

ulaq taik kucing pa cam2!!!!!!!!!!!!!!!

sial! berkata...

hehe...boni nang tibulak?btol kdin noh
hehe
walaupon daoik tok kilin in neh..pak keh famez bha swak dak eh
bangga sit

AkU_LeLaKi berkata...

tu bukan ular...
kayu balak hanyut tu,....

Tanpa Nama berkata...

Ular berenang ada kocakan air ker??? flipper pun xder nak berkocak mcm maner...

savethisblog berkata...

ade x gambar ikan puyu tu?

Tanpa Nama berkata...

ermmmm,tmpang tyer...ap erk tjuk lgu kat vdeo monster and strange creature?????????bes plak lgu uh...thankz...

Tanpa Nama berkata...

klau ular dlam air, ekor die kt dlam, x trapung la weyyhhh...

Tanpa Nama berkata...

oic, kalau nabau memang ada. boleh kategory naga di kampung saya di belaga sarawak. satu penduduk di kg ada melihat benda nie di kg, ada tanduk dah sah naga. kmi x sempat rakam atau ambil gmbar msa dia berenag atas sungai belaga...yang sma dgn batang sarawak. benda ini selalu terkena jalan dan pukat. benda inlah yang digerun kampung kami sehingga byk2 mangsa yang terkena deman seminggu dan mati....caya ke x...benda ini wujud. tapi gmbar ini saya x caya...

Tanpa Nama berkata...

Mana lah ada binatang mcm tu. Kalau dah besar dah bergelar moyang segala ular. Dah bergelar datuk N moyang segala ular tu mana tanduknya, tu dari segi fizikal and teori .. Saya tak penah tengok Nabau tp ingin nak tau mcm mane rupa sebenarnya.. gambar tu dapat adjust guna Photoshop, fikirkan and renungkan bahawa negara semakin canggih.. tq..

Ketam merah berkata...

Gambar edit diatas

Tanpa Nama berkata...

Knk lh six blh wujud habis nyap sayot six wujud lah mun six ada gmbr?? Bia lh nya wujud asal nya six ngaco kita,kita pun six ngaco nya..kita semua ciptaan Tuhan kan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...