15 Julai 2009

Hantu Janet (Versi Pertama)

Bila ditanya masyarakat Sarawak (khususnya Kuching) mengenai hantu, yang paling popular sekali adalah Hantu Janet. Hantu Janet adalah hantu yang kecoh menganggu penduduk Kucing (sehingga kini juga masih ada kes-kes yang direkodkan). Sungguhpun demikian, asal-usul Hantu janet ini mempunyai banyak versi. Di sini kita ceritakan versi yang pertama.

Kisah Hantu Janet mula muncul di Sarawak sekitar tahun 70an. Janet adalah seorang gadis cina yang hilang dipercayai diculik sekitar penghujung 60an atau awal 90an. Janet dipercayai bekerja sebagai jururawat di hospital umum kuching.Ada juga sumber-sumber menyatakan Janet adalah anak kepada salah seorang doktor yg bertugas di Hospital Umum. Satu Kuching heboh mengenai kes culik yg semakin berleluasa pada masa itu dipercayai ada kaitan dengan pembinaan jambatan Satok.Kepala orang yg diculik akan dipengal utk dijadikan semah kepada penunggu yg sering menghalang pembinaan jambatan Satok.

Bila-bila kerja pembinaan tergendala disebabkan sesuatu masalah, bermakna penunggu meminta korban untuk di-semah. Maka mereka-mereka yang terlibat mula mencari mangsa. Selalunya mereka mencari gadis perawan untuk dijadikan korban. Hanya kepala mereka sahaja yang akan digunakan (biasanya ditanam dalam tiang kongkrit)

Cerita mengenai hantu Janet mulai hangat apabila penduduk kampung disekitar Bandaraya Kuching dari Bintagor ke Kudei hidup dalam ketakutan kerana mereka sering terserempak dengan seorang wanita yang berbaju merah, berkasut merah dan membawa payung berwarna merah juga. Wanita itu sering merayau-rayau di dalam kampung untuk menarik perhatian golongan lelaki khususnya untuk diajak menonton wayang. Janet semasa hayatnya dipercayai suka menonton wayang midnight. Sering kali pekerja di panggung wayang menerima kehadiran seorang wanita berbaju serba merah pada waktu tengah malam untuk menonton wayang. Wang yg diberikan bertukar menjadi daun atau duit cina mati pada keesokkan harinya.

Hantu Janet menjadi satu fenomena misteri yang sangat ditakuti, sehingga penduduk-penduduk Kuching sampai enggan menyebut namanya. Jika disebut, maka hantu Janet pasti akan menganggu mangsa tersebut di waktu malam.

Bersambung versi kedua..

2 ulasan:

tengkorok berkata...

ya,hantu janet, pemes di tahun 90an, kg kudei memang tempat hantu janet jackson ni bermain, kisah penanggalan pun femes gak kat kudei, tentang semah, sekarang masih aktif lagi, diorang penyemah tgh cari budak tuk dijadikan semah kat jalan ke Mukah. diorang guna servis bomoh dari thai. kalo nak servis semah menyemah ni bleh kontek aku

Unknown berkata...

Gempak .. Nnti lau ade lagi cte best area kuching bgtaw aku .. Skang ni aku bru mule nk kumpol info2 cte best cmni sbb aku nk wujudkan team paranormal kt kuching yg akan mngemparkn sluruh malaysia ,, maybe 1 hari nnti la .. Hehehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...