25 November 2010

Komentar Hantu Penanggal

Kita menerima komentar mengenai post Hantu Penanggal / Penanggalan yang saya rasa elok dikongsi bersama. Komentar dikirimkan oleh Saudara Hardy Boy:
Bermanfaat info dlm post nie.

Aku dulu pn pernah ternampak hantu penanggal (kalau kat Sabah dorang panggil Balan-balan) di hadapan rumah aku. Dalam satu malam tu, 3 ekor melintas di dada langit secara berturutan tapi di 3 tempat berbeza, bila aku tengok dorang, terus terpadam api (pandai pulak dorang padamkan lampu, macam kapal terbang la plak..hahaha..). Aku tnya la tunang aku(sekarang dah jadi isteri), Dah pukul berapa? (masa tu tengah dok bergayut dgn telefon), tunang aku cakap dah pukul 1 lebih dah, so terus aku masuk dalam rumah. Bukan takut Cuma segan jer mane la tau kalau2 balan-balan tu datang dekat aku pastu nak berkenalan sambil menunjukkan senyuman yang manis. Bukan ape, aku nie pemalu sikit..hahahaha….

Esoknye, member-member aku bagitau, orang yang lame kat sini pun belum tentu dapat jumpa. Tapi, ada 2 orang kawan aku kat Taman tu pernah jumpa Balan-balan nie. Orang cakap, klu nak tengok, cuba la renung ke luar tingkap pkl 3 pagi, kalau bernasib baik bole la tengok..hehehe..

Ustaz Faizal ada bagitau aku, jangan tegur menda nie. Maybe pantang larang hantu penanggal nie, dorang mesti cari sesiapa yang menegur dorang kot (mungkin saje je dorang nak berkenal-kenalan.hahaha). Ade sorang member dia(seorang ustaz jugak pernah tertegur, sedar-sedar Balan-balan nie masuk ke dalam rumah. Alhamdulilllah, selepas di baca beberapa potongan ayat suci, menda tu pun keluar jugak.

Selepas aku berkahwin, masa sedang syok bergayut dgn tel luar rumah, sekali lagi aku ternampak balan-balan nie terbang lagi di depan aku tapi kat dada langit la. Dia punya api lagi besar, so terus aku masuk rumah, seram sejuk..hahaha..

(Sedikit fakta berkenaan hantu nie, balan-balan(hantu penanggal) nie akan terbang untuk mencari darah macam darah orang bersalin, makan mayat yang baru sahaja di tanam & kalau tak ada makanan, dorang akan makan katak. Mereka nie berasal daripada manusia yang mengamalkan ajaran yang jauh terpesong daripada agama. Ada juga yang kata hantu penanggal ni dulu digunakan sebagai memudahkan dorang bergerak daripada satu tempat ke tempat yang lain).


Malam 23 Nov 2010, aku & isteri ternampak lagi hantu penanggal lalu depan rumah en rizal juga taman perumahan kitorang. Kali nie lebih dekat, siap api warna biru & hijau, laju maybe dalam 200km/j mcm kelajuan superbike yang aku pernah tgk.. cantik juga colournye.. Pkl 8 mlm, tapi apehal dia keluar awal sgt nie, mlm purnama plk tue...
Komentar anda adalah sangat berguna untuk perbincangan yang kondusif menganai alam mistik.

9 ulasan:

Aslina berkata...

phergh... kuar awal tak tahan tu...

ade appointment penting kot. ke salah setting jam.

Hardy Boy berkata...

terima kasih tuan moderator. cuma ingin berkongsi je (^_^). Bkn kat Sabah, Sarawak je, semenanjung pn ade, maybe dorang nie suke "jenjalan" kot.hehehehe...

Sallehudin Said berkata...

erm..
saye tak pernah tengok..
setakat kat tv ker dengar cite2 ni penah la ..
seram tak muke dye ??
memang muke perempuan jer ke..
HAHA XD

Tanpa Nama berkata...

nk betul kn skit kat sini.., bukan setakat penanggal je. mane2 makhluk halus pun x bleh ditegur baik kat mulut atau hati. diorg ni sensitif skit. klu di tegur gak..
rse nye kite sume tau kn ape yg mungkin jadi.

crashdude berkata...

macam tak real la.. mende tu mata tak bukak pun.. lepas tu mende tu cuma bergerak bile mamat utama je yang pegang.. (rasnye dia la yang gerak2kan..)

Ape pendapat orang lain?

Eric@Boy berkata...

Excuse me...
sekadar tambahan ye...
saya ni orang sabah so rasanya kalau gune slang sabah eberibadi understand kot.. hehehe

macam nih,
d sabah.. xda orang yang berani cakap perkataan babalan atau bebalan ni sembarangan... kepercayaan, kalau ko cakap ni perkataan bila2 masa, malam tu pasti tu benda p cari ko.. so kami di sabah nih xda yang berani sebut tu perkataan.. lame right? tapi ni kepercayaan kami so respect us like we respect yours...

pastu, b2 ni.. bunyi dia ada pelbagai jenis... err... macam.. ayam... ada yang cakap macam lembu... tapi whatever it is like.. semakin kuat korang dengar bunyi tu, maksudnya b2 ni dah jauh... tapi kalau pelan2 bunyi dia.. maksudnya tu b2 tu dekat2... so kalau kuat buni dia.. jangan lari.. stay.... tapi kalau pelan2.. bagus pecut.. hua3

di kampung kami dulu ada benda nih.. tapi xda kes manusia.. hewan adalah...

sebab tu rumah yang ada kulung dulu kena sangkut dawai.. sebab dikatakan b2 ni suka lepak di kulung rumah.. apa lagi kalau ada perempuan beranak pastu darah dia tu meleleh p bawah.. :)

hmm.. memang dari manusia saya setuju.. tapi xsemestinya penganut ilmu saja yang kena.. ths is genetic... inheritance... ada cara mau tau tu... tapi biarlah kami2 saja yang tau camna...
bacak to my point, genetik.. ya genetik.. kadang2 ada yang xmau tapi terpaksa dapat pasal bapa dia tu dah dikarunia speciap power macam tu... kawan kepada kawan aku dulu pun dah dapat power nih... tapi dia sedar so xlah bahaya sangat...

lain kali kalau mau bagi info,
biar terang dan jelas ok..

p/s: zaman kanak2 aku dikelilingi oleh hutan belantara.. so anything pasal benda2 ghaib.. aku memang arif benar.. hahahaha.. im not braging... tapi this is the truth.. i may sound sophisticated.. but im not just meet the eye...

anna berkata...

Salam...
sy ada 2 encounter dgn makhluk ni.
1. Masa study dulu dlm tahun 1990an, kecoh kat kolej kediaman(sebuah IPTA di Sabah)budak2 U selalu terserempak dgn benda ni dlm toilet.mgkin mcari pad wanita.. lepas tu penah sekali sy terdgr dorm yg menmpatkan freshie terpekik terlolong.. peh kecoh.sy pun ikut gak busybody ke dorm tu tp x dibenarkan masuk.kami cuma dibgtau, kes histeria je. bbrp hari kmudian,ada rumor freshie terjmpa tubuh tanpa kepala kt dlm locker kwnnya(ntah napa la dia nak bukak locker kwnnya..nak mencurik kot).pjg jg la citerr ni tp budak penanggal tu agak cemerlang gak akademik dia dan pernah bjmpa dgn ustaz kt U pasal masalah dia tu.x pasti la..sy x nmpak dgn mata kepala sndiri tp ketika itu agak thrill jg ada hantu penanggal di klgn student.
2. Sy NAMPAK DGN MATA KEPALA SNDIRI!!!tahun 2006, sy sdg dlm pntang baru melahirkan anak pertama. time tu baru nak tutup2 mata.. nak tidor la tu.sy dgr bunyi cermin tgkap berlaga. bila sy bukak mata.. Subhanallah.. terpaku sy melihat satu wajah, betul2 serupa dgn dlm video tu, merenung mata sy..mgkin hndak mghipnosis sbbnya sy x dpt bergerak,mahupun bersuara.kmudian sy dpt merasakan benda tu merangkak atas perut sy, terasa ada benda2 tajam mgkin giginya yg tajam tu la.Ya Allah selamatkan hambamu, sy x ingat walau satu ayat Quran pun sy hanya mmpu berdoa.. Kemudian.. KEMUDIAN... Apa yg kita dgr org ckp ttg makhluk ini ternyata benar. Ia mencari darah kotor. Benda tu smpat.. tp x lama, tiba2 suami sy terjaga dan menjerit Allahuakhbar.Terus je benda tu meluru terbang ke arah tgkap dan hilang.suami sy sbnrnya perasan ada benda x kena dlm bilik, tp dia tersangat mgantuk..luar biasa mgantuk.bila dicheck,rupanya salah satu drpd cermin tgkap kami hilang. esoknya,suami terus tempah nak psg tingkap sliding.
Ingatlah, amalkan membaca ayat2 Quran... Amalkan.. Jgn setakat hafal gitu2 je,nanti bila diperlukan lidah akan jadi kelu utk mgucapkannya sbbb x amal...
Rupa2nya ipar pmpuan sy pun slalu diganggu khususnya masa dia period. Klu dia dtg, ada bunyi spt air menitik di bumbung dan bunyi kok kok kok.. mcm ayam tp kita tahu bukan ayam..
Menurut mentua sy yg berasal dr Pulau Banggi, Kudat.. Benda tu memang byk di kampungnya.Mereka pelik dan x brp nak bergaul dgn masyarakt.Klu org smbelih lembu, mereka akan slalu kelihatan mnunggu tp x mbantu..lepas org dah pegi,barulah mereka berkumpul d tmpat lmbu dismbelih td. Ilmu hantu penanggal ni(menurut mntua sy,kepala pengamalnya x smstinya tertanggal dr badan) bukan sj untuk mgmbara dr satu tmpat ke satu tmpat, tetapi jg mengesan tmpat yg byk ikan dan melindungi diri dr lanun. wallahu'alam.

Tanpa Nama berkata...

waa best

Nahwu Sharaf berkata...

Nice info, thanks for share, oh ya saya mau berbagi, baru saja saya menemukan Video Viral orang habis ikut kursus bahasa arab online trus minum Kopi Terbaik sambil simak Media Kalteng trus mau Paid Promote untuk Jual Akik Gambar dengan corak Batik Tulis Pakai Sandal Wanita sambil makan Donut Kentang

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...